søndag den 13. oktober 2013

Oranjeboom 8.5 Extra Strong


Købt for 9,95 kr. hos Super Brugsen for 50 cl. dåse.

Bryggeriets beskrivelse:
Bryggeriet "De Orangienboom" blev grundlagt i Hollands guldalder i 1671. På engelsk betyder Oranjeboom "orange træ". Navnet "Oranjeboom" er tæt forbundet med historien om Holland. Siden det 16. århundrede blev Holland regeret af House of Orange. Det orange træ tjente som symbol på affinitet af de hollandske folk med deres kongelige. "Oranjeboom Premium Beer" er, som det altid har været en stærk endnu mild bitter, ren naturlig pilsner. Det er en elegant øl med en fyldig smag. det er stadig et symbol på ældgammel tradition og kammeratskab. Oranjeboom eksporteresi øjeblikket til mere end 40 lande verden over og er produceret under licens på 4 forskellige steder i verden. "Oranjeboom Premium Import øl. Original hollandsk opskrift siden 1671".
Det "Orange Træ" fås så sandelig i forskellige styrker - NAB, 3,3%, den alm. 5%, hvorefter serien topper som imperial pils med 8,5%, 12%, 14% og 16%! Dette er den "letteste" imperial pils på 8,5%.

Svagt skum. Meget svag aroma af sød malt. Svagt karboneret, filtreret.

Smag af let sød malt, går over i lidt kornbitterhed. Meget svagt humlet, let sød.

Hvad jeg ikke troede muligt er lykkedes - at producere en øl med endnu mindre smag end Jacobsen Velvet Ale. Hvad jeg først troede var en allergisk reaktion ved indsnusningen af denne brygs aroma, at jeg pludselig havde tabt min lugtesans, blev forstærket da jeg derefter tog et par slurke - min smagssans er også væk! Jo - lidt er der efter opvarmning - en lidt sprittet smag, som denne genre tit byder på - men malt og humle? Ikke her! Indrømmet - billig sprut, omend jeg ikke tør tænke på dagen efter at have drukket sig i hegnet med denne bryg! 1 fortjent glas!

Bryggeri: United Dutch Breweries
Øltype: Strong Pale Lager/Imperial Pils
Ingredienser: Vand, malt, glukosesirup, humle og gær
ABV: 8,5 %

Ingen kommentarer:

Send en kommentar